Brugtbilguiden

Fakta og myter om brugte biler

Der siges og skrives meget om brugte biler – noget er mere sandt end andet. Vi har her lavet en lille oversigt over de mest udbredte myter og vurderet deres rigtighed:

Brugte biler er billigere i Jylland!
Penge & Privatøkonomi undersøgte påstanden for nogle år siden, og fandt ud af, at brugte biler ofte er billigere i Københavnsområdet. Det skyldes at værkstederne er dyrere i København, og den dyre vedligeholdelse presser prisen på brugte biler ned.

En nysynet bil er i orden!
Der er bestemt ingen garanti for det – synet tager sig kun af bilens sikkerheds- og forureningsmæssige stand. Dvs. styrtøj, bremser, dæk, lys og udstødningsniveau skal være i orden ved synet. Der kan være masser galt med bilen selv om den er synet, fx motor, generator, ventiler, sæder, lak, rust, kobling osv. osv. Der er heller ikke  garanti for at synshallen finder alle fejl.

Brugte Toyota’er er næsten uden fejl!
Det passer faktisk – hos bl.a. FDM og det svenske bilsyn, har man erfaring for, at Toyota har færre tekniske fejl end gennemsnittet. Men de er ikke bygget til det danske klima og ruster slemt, så hvis de ikke har fået supplerende rustbeskyttelse kan man sagtens gøre et meget dårligt køb med en brugt Toyota. Prisen på brugte Toyota er også tit høj på grund af det gode ry.

Mercedes er uopslidelig!
Nok er Mercedes holdbar kvalitet, men de slides også. Og en Mercedes med 4- 500.000 km på bagen kan trænge til meget vedligeholdelse. Dette gælder i øvrigt også andre luksusbiler. Mercedes har desuden i nogle af deres nyere modeller haft alvorlige problemer med rust, som man skal være opmærksom på.

VW’s kvalitet er noget særligt!
VW laver gode biler, men de har generelt ikke færre fejl end gennemsnittet, og nogle af deres modeller har været slemt plaget af fejl, bl.a. PASSAT’en. Der er dog ingen tvivl om at især nyere VW-modeller har en meget lækker kvalitet, ligesom de holder værdien relativt godt som brugt. Den nyeste udgave af GOLF har meget få fejl.

Dieselmotorer er mere robuste end benzin!
Det var nok sandt dengang i 60- og 70’erne da benzinmotorer var slidt ved 100.000 – 150.000 km. Nu holder benzinmotorer mindst lige så godt som diesel, og de er endda betydeligt billigere at reparere hvis det skulle gå i stykker. En moderne dieselmotor med turbo og common-rail osv. er rigtig dyr at få renoveret. Holdbarheden af en motor afhænger af rigtig vedligeholdelse, og af om den bliver kørt forsigtigt når den er kold. For nyere biler gælder det, at motoren holder bilens levetid ud, ved normalt brug.!

© 2022 Brugtbilguiden. Alle rettigheder forbeholdes.